Miroslav Pszczólka je zakladatel a CEO skupiny MY DVA. Jedna ze společností skupiny byla letos v únoru zapsaná do Registru rodinných podniků v ČR a získala tak status rodinný podnik. Co to vypovídá o firmě a jejím majiteli a v čem je přidaná hodnota pro zákazníky?
Když jsem s Mirkem dělala rozhovor, seděla jsem s notebookem u stolu v jeho kanceláři a on při tom ležel na pohovce. Na formality si nepotrpí a nikdy neztratil skromnost kluka z malého města. Průběžně různí zaměstnanci klepali na dveře a na něco se ptali. Nikoho neodmítl. A když vstoupil Tomáš s otázkou, jestli si může půjčit firemní skútr pro soukromé účely, odpověděl: „Jasně.“
Kdy se zrodila myšlenka zapsat společnost do Registru rodinných podniků v ČR?
Vlastně ani nevím, kdy přesně jsem ztotožnil firmu MY DVA s pojmem rodinného podniku. Principy, o kterých se tady bavíme, jsem zavedl dávno předtím, než se slovní spojení „rodinný podnik“ ocitlo v hledáčku politiků. Od samého začátku jsem se opíral o výchovu v rodině i mateřské škole. Jde o odpovědnost vůči sobě a ostatním a principy slušného chování. Zápis do registru byl nutný ve chvíli, kdy tento registr vznikl. Sice jsme se tak nazývali už předtím, ale když vznikl registr, chtěl jsem status rodinného podniku používat legálně.
Říkáš, že jsi tyto principy zavedl od začátku. Co si pod tím mám představit? A co pro tebe znamená opírat se o výchovu v rodině i mateřské škole?
Od založení první společnosti MY DVA v roce 1995. Výchova v rodině i mateřské škole pro mě představuje základy etikety. Jednoduše jak se máš chovat ve společnosti. Pravidla slušného chování.
V jiných společnostech je to podle tebe jinak?
Vlastně jsem nikdy v jiné společnosti zaměstnaný nebyl. Ale určitě vím, že nechci, aby lidé jen „chodili do práce“, nezajímali se o firmu ani o své kolegy. Zájem o lidi. To je asi to, co podle mě běžný vztah zaměstnanec-zaměstnavatel povyšuje na vyšší vztah, o jakém tady mluvíme. Není mi lhostejné, když někdo ze zaměstnanců onemocní. Když potřebuje pomoct s něčím, co vůbec nesouvisí s prací. Moji zaměstnanci používají firemního právníka, využívají naše dodavatele, služby, dostávají lepší ceny… Lidi mě zajímají nejen jako zaměstnanci, ale jako komplexní lidské bytosti. A cílem není jen zisk, ale také fungující mezilidské vztahy, což ve finále pocítí také zákazníci.
Jak fungující mezilidské vztahy v MY DVA pocítí zákazníci?
Když je zaměstnanec uvolněný a má pocit, že se o něj staráme, přenáší to dál. Zákazníci pak také vnímají náš zájem a cítí se v bezpečí. Jako se komplexně zajímáme o zaměstnance, úplně stejně se zajímáme i o zákazníky.
Co si mám přestavit pod komplexní péčí o zákazníky? Můžeš uvést nějaký příklad?
Zákazník je pro nás partner. Stává se členem naší rodiny a my vlastně přemýšlíme za něj, aby se měl co nejlépe on a společně s ním celá rodina.
Třeba když jsme realizovali ZŠ Chýně. Školní interiéry se většinou dělají tak, že architekti celý interiér navrhnou a pak se podle jejich návrhu vypíše veřejná soutěž. Uživatele se často na nic neptají. Nás ale samozřejmě zajímá, kdo bude naše produkty užívat a jak je s nimi spokojený. Místostarostka Obce Chýně, která byla investorem, si přála pro děti více tradiční školu, aby se děti cítily uvolněně a „neměly strach na něco sáhnout“. Proto chtěla, aby si děti mohly vyrývat do lavic. Na konci roku pak přijdou tatínkové, lavice přebrousí a nalakují. Tak jsme zaměnili materiál na lavicích a desky vyrobili z masivního dřeva, které takové zacházení umožňuje.
Jaké výhody má status rodinného podniku pro firmu?
O zápis jsem neusiloval kvůli získání nějakých výhod. Prostě dáváme najevo, že jsme rodinná firma. Ačkoli se jmenujeme „holding“ a jsme akciová společnost, nejsme a nechceme být korporát a nechceme, aby nás tak zákazníci vnímali. Od korporátních společností se odlišujeme a zákazník by to měl vědět. Vyznáváme principy volného trhu s potřebnou skromností, respektem a pokorou. Praktikujeme filozofii laissez- faire.
Jaké výhody má status rodinného podniku pro zákazníky?
Zákazník využívá především výhodu osobního přístupu s dostatečnou dávkou empatie, tedy úplný opak korporátního přístupu s důrazem na zisk jako jediným kritériem. Obě strany musí být spokojené, nejlépe na principu win-win.
Má rodinný podnik nějaké nevýhody? Pro firmu a pro zákazníky?
Samotné principy fungování rodinného podniku mohou být pro řadu zákazníků nevýhodou. Pokud preferuješ korporátní společnosti, pak se na rodinný podnik našeho typu neobrátíš. A celkově si myslím, že společnosti praktikující širokou míru odpovědnosti k sobě, společnosti a životnímu prostředí to mají velmi těžké.
Co pro tebe znamená odpovědnost vůči životnímu prostředí?
Trvale udržitelný rozvoj. Že si z přírody a životního prostředí nebereme víc, než je nutné, aby mohlo dojít k obnově. Proto spolupracujeme se společnostmi, které mají výrobu certifikovanou jako „zelenou“ a využívají obnovitelné zdroje, například POLAK CZ nebo ARBYD CZ. Oba tito naši partneři jsou shodou okolností také rodinnými firmami.
Jaká bude další generace v MY DVA? Vychováváš si své nástupce?
Snažím se předávat své znalosti celý život všem, kdo o to projeví zájem. Ale za to vyžaduji loajalitu, vysoké pracovní nasazení, schopnost se učit a vřelý přístup. Celý život se snažím předávat svou práci druhým. Moje děti od malička do firmy chodí a seznamují se s ní. A pokud někdo z nich bude chtít firmu převzít, bude záležet na nich. A když umřu? Systém je nastavený a obejde se beze mě. Vlastně by se aspoň na nějakou dobu nemělo stát nic.
Co pro tebe znamená rodina?
Firma. Rodina je pro mě firma. Posádka lodi na širém moři. Okruh lidí se stejnými problémy a stejnými vazbami. Děti, rodiče, sourozenci, přátelé, zaměstnanci. Se spoustou obchodních partnerů jsme přátelé. A asi není náhoda, že většina těchto mých přátel jsou majiteli rodinných firem.